به طور کلی می توان گفت که این دو آزمون تفاوت‌هایی در نوع ساختار سوالات، نحوه ارزیابی و حتی کاربردهایشان برای اهداف مختلف از قبیل تحصیل، مهاجرت و …، دارند. آیلتس یا تافل، هر دو دانش آکادمیک داوطلبان را تست می کنند.

البته آزمون IELTS افزون بر ماژول آکادمیک، در قالب جنرال نیز برگزار می‌گردد و عمدتا برای افرادی که قصد مهاجرت به برخی کشورهای اروپایی را دارند و به عبارتی هدفشان ادامه تحصیل نیست، بسیار مناسب می باشد و آزمون آن هم نسبت به آزمون های آکادمیک آیلتس یا تافل راحت تر است.

آزمون آیلتس برای آن دسته از افراد که از دانش اطلاعاتی خوبی در زبان انگلیسی برخوردارند و تایم محدودی نیز برای آزمون دارند به شدت توصیه میشود. اما چنانچه سطح زبان‌ شما خیلی قوی نیست و فرصت خوبی هم تا موعد آزمون دارید، آزمون تافل برای شما به صرفه تر خواهد بود، چرا که در این مدت صرفا بر روی مهارت ها تمرکز می‌کنید و نمره قابل قبولی را می‌توانید کسب کنید.

آیلتس یا تافل

آیلتس یا تافل، کدام یک بهتر است؟!

به طور مثال در بخش رایتینگ هر دو آزمون، دو تکلیف Task ارائه میشود. سوالات Task اول متفاوت از هم هستند. در سوال اول تافل، داوطلب متن آکادمیکی را در رابطه با یک موضوع خاص به مدت 3 دقیقه بر روی نمایشگر خود می بیند، سپس به یک فایل صوتی مربوط به همان موضوع گوش می‌دهد. سپس باید در مدت بیست دقیقه، نظر مثبت یا منفی خود را در رابطه با آن موضوع در قالب متنی 250 تا 300 کلمه‌ای بنویسد. اما در سوال اول آزمون آیلتس پرسشی در مورد یک نمودار یا جدول آورده می‌شود و داوطلب بایستی در 250 کلمه هر آنچه که از آن جدول یا نمودار دریافت نموده، بیان کند و در قالب یک متن آکادمیک بنویسد.

اما سوالات Task دوم بخش رایتینگ هر دو آزمون، بسیار شبیه هم هستند. در این سوال، موضوع یا عنوان خاصی مطرح شده و از داوطلبان در رابطه با آن موضوع نظرخواهی میشود و انتظار می رود که آنها در قالب یک مقاله تقریبا 400 کلمه‌ای به سوال مطرح شده پاسخ دهند. سوالاتی از قبیل “آیا شما مایل هستید که در کارهای دسته جمعی مشارکت کنید یا انفرادی؟” از جمله سوالات رایج در هر دو آزمون آیلتس یا تافل می باشد.

آیلتس یا تافل،کدام یک را انتخاب کنیم؟

پاسخ به این سوال بستگی زیادی به موقعیت شما دارد و در اکثر موارد شما قدرت انتخاب نداشته و دانشگاه، سفارت و یا هر مرکز دیگری که قرار است مدرک زبانتان را به آنجا ارائه کنید، تعیین می‌کند که نمره چه آزمونی را باید کسب کنید. البته این موضوع بیشتر در رابطه با مهاجرت صدق می کند و در مورد اپلای، در سال های اخیر اکثر دانشگاه‌های معتبر دنیا، نمره قبولی جداگانه ای برای هر دو آزمون‌ در نظر گرفته اند تا چنانچه دانشجو هر یک از این مدارک آیلتس یا تافل را داشته باشد اقدام به اپلای کردن نماید.

سطح دشواری آزمون آیلتس یا تافل نسبت به هم یکی از مرسوم‌ترین سوالات داوطلبان شرکت در این آزمون‌هاست. حقیقت این است که پاسخ قاطعی برای این پرسش وجود ندارد. مقایسه این دو آزمون کمی پیچیده و مشکل است. اما یکی از راهکار‌های رسیدن به پاسخ پرسش فوق، پاسخ دادن فرد متقاضی به چند سوال ساده‌ است که در ادامه آورده ایم. با انتخاب جواب بله یا خیر به پرسش های ساده زیر، شما می‌توانید به انتخاب صحیح‌تر و مطمئن تری دست یابید.

آیلتس یا تافل

آیلتس یا تافل،کدام یک را انتخاب کنیم؟

در صورتی که اکثر جواب‌های شما به سوالات زیر بله باشد، بنا به مهارت‌هایی که دارید، احتمالا آزمون تافل برای شما مناسب‌تر خواهد بود!

  1. من با آزمون‌هایی که به صورت مجازی برگزار می‌شوند، راحت ترم؟
  2. من با بدون هماهنگی قبلی صحبت کردن برای ضبط با میکروفن مسئله ای ندارم؟
  3. من سرعت و دقت بالایی در تایپ کردن دارم؟
  4. اولویت من انگلیسی استاندارد آمریکایی است؟
  5. من مهارت بالایی در پاسخگویی به پرسش های چهار گزینه‌ای دارم؟
  6. نت برداری همزمان با شنیدن یک موضوعی برای من راحت است؟
  7. من اکثر منابع معتبر انگلیسی را به منظور پیگیری اخبار می‌خوانم، گوش می‌دهم و یا می بینم؟

حال در صورتی که اکثر پاسخ هایتان به سوالات زیر مثبت است ، با توجه به مهارت‌های شما، آزمون آیلتس برایتان مطلوب‌تر می باشد.

  1. من با مصاحبه حضوری راحت‌تر هستم؟
  2. دست ‌خط من به زبان انگلیسی خوانا و روان است؟
  3. من چندین لهجه‌ مختلف انگلیسی را متوجه می‌شوم؟
  4. من آزمون‌هایی با تنوع بالای سوالات را ترجیح می‌دهم؟ (آزمون هایی که شامل سوالات چند گزینه‌ای، جای خالی، صحیح/ غلط، فلوچارت و … هستند.)

شایان ذکر است که هر دوی این آزمون ها، بسیار دقیق، سخت و البته معتبر و مورد قبول در تمامی کشورهای جهان هستند و اصولا در گام اول انتخاب بین این دو یعنی آیلتس یا تافل تا حد زیادی وابسته به هدف شماست. مثلا اگر هدفتان ادامه تحصیل باشد بایستی به نیازهای دانشگاه مقصد توجه کنید و یا در صورتی که قصد مهاجرت دارید بایستی به شرایط دریافت پذیرش کشور مقصد مراجعه نمایید، به هر حال در صورتی که حق انتخاب داشته باشید اطلاعات درج شده در این مطلب می‌تواند راهنمای خوبی برای تصمیم‌گیری درست شما باشد.

بررسی اجمالی تفاوت های آیلتس و تافل

آیلتس یا تافل

بررسی اجمالی تفاوت های آیلتس و تافل

آیلتس:

  1. مکان آزمون می‌تواند یکی از هزاران مرکز معتبر نماینده آزمون آیلتس در سراسر دنیا باشد.
  2. هزینه این آزمون، با توجه به کشور مد نظر ممکن است متغیر باشد. اما این هزینه در آمریکا حدودا مابین ۲۱۵ تا ۲۴۵ دلار است.
  3. زمان اختصاص داده شده به این آزمون ۲ ساعت و ۴۵ دقیقه می باشد.
  4. بخش های مختلف آزمون به صورت زیر زمانبندی میشوند:

لیسنینگ 30 دقیقه

ریدینگ 60 دقیقه

رایتینگ 60 دقیقه

اسپیکینگ 10 الی 15 دقیقه.

  1. ۴۸ مرتبه در سال نیز برگزار می گردد و نمره‌دهی آن بین ۰ تا ۹ می باشد.

تافل:

  1. این آزمون نیز در سرتاسر جهان نمایندگی برگزاری دارد.
  2. هزینه آزمون از 160 تا ۳۰۰ دلار متغیر است.
  3. داوطلب 4 ساعت زمان برای پاسخگویی به سوالات خواهد داشت.
  4. بخش‌های مختلف آزمون عبارتند از:

لیسنینگ 60 الی 90 دقیقه

ریدینگ 60 الی 80 دقیقه

رایتینگ 50 دقیقه

اسپیکینگ 20 دقیقه.

  1. بیش از 50 مرتبه در سال نیز برگزار می گردد و نمره‌دهی آن بین ۰ تا 120 می باشد.

در آزمون‌ آیلتس یا تافل کدام مهارت‌های انگلیسی سنجیده می‌شود؟

با وجود اینکه هر یک از این دو آزمون دارای مشخصه های خاصی هستند که با دیگری فرق می کند، اما هر دوی آن‌ها در یک ویژگی مشترک هستند و آن هم بخش‌های گوناگون سنجش skill‌هاست. در اصل هر دو آزمون آیلتس یا تافل ، 4 مهارت معروف زبان انگلیسی داوطلب را می سنجند.

در واقع هدف از این آزمون ها این است که مشخص شود، افراد تا چه اندازه در به کارگیری زبان انگلیسی تسلط دارند (بخش‌های رایتینگ و اسپیکینگ) و تا چه میزان آن را درک می‌کنند (بخش‌های ریدینگ و لیسنینگ).

آیلتس یا تافل

در آزمون‌ آیلتس یا تافل کدام مهارت‌های انگلیسی سنجیده می‌شود؟

بررسی آزمون آیلتس

در این قسمت کلیه اطلاعات و نکات مهم مربوط به آزمون آیلتس را به‌ طور کامل مورد بررسی قرار می دهیم. نخست سراغ ساختار آزمون برویم و سپس نحوه نمره‌دهی در این آزمون را شرح می‌دهیم.

آزمون Ielts، فرمت و ساختار چندان پیچیده ای ندارد؛ زمان آزمون 2 ساعت و 45 دقیقه است که چهار بخش مختلف آزمون را شامل میشود.

Listening آیلتس ، ۳۰ دقیقه:

در این بخش از آزمون، داوطلب قرار است به یک صدای ضبط شده گوش داده و همزمان به ده سوالی که پرسیده شده، پاسخ دهد. سوالات ارائه شده در این بخش، شامل جای خالی، درست یا غلط و تکمیل جمله می باشد.

نکته مهمی که در این قسمت وجود دارد این است که برعکس آزمون تافل، صداهای رکورد شده با لهجه‌های متنوعی هستند که آزمون دهنده بایستی شناختی از آنها داشته باشد. در حالی که در Toefl اما فقط لهجه ی استاندارد آمریکایی استفاده میشود.

Reading آیلتس، ۶۰ دقیقه:

این بخش از آزمون متشکل از از متن‌های مختلفی است که بایستی با استناد به آنها مجموعا به ۴۰ سوال پاسخ دهید. در این پرسش ها عمدتا مهارت‌های درک مطلب و استدلال منطقی داوطلب مورد سنجش قرار می‌گیرد و جواب ها اغلب پاسخ‌های کوتاه یا پر کردن جای خالی هستند.

Writing آیلتس ، ۶۰ دقیقه:

قسمت رایتینگ آزمون آیلتس شامل دو بخش است: در بخش نخست بایستی یک متن ۱۵۰ کلمه‌ای را در عرض ۲۰ دقیقه، بر اساس اطلاعات داده شده در یک نمودار بنویسید.

در بخش دوم نیز باید در مدت زمان ۴۰ دقیقه، یک متن ۲۰۰ تا ۲۵۰ کلمه‌ای برای یک موضوع تعیین شده نگارش شود.

Speaking آیلتس، ۱۰ تا ۱۵ دقیقه:

در این بخش از آزمون که معمولا در یک زمان از پیش تعیین شده، در روزی جدا از روز آزمون نوشتاری برگزار می‌گردد، همچون بخش نوشتاری سوالات در دو بخش ارائه می‌شوند.

در بخش نخست با ممتحن خود در رابطه با مسائل زندگی شخصی و روزمره خود مثل خانواده، علایق شخصی، درس و دانشگاه و… یک گفت‌و‌گوی دو نفره خواهید داشت. اما در بخش دوم، او کارتی به شما می‌دهد که عنوانی بر روی آن نوشته شده است.

سپس چند دقیقه به شما زمان داده می‌شود که ذهن خود را برای صحبت کردن در مورد آن موضوع آماده کنید، سپس در رابطه با آن موضوع مجدد با آزمون گیرنده خود گفت‌وگو می کنید.

آیلتس یا تافل

بررسی آزمون آیلتس

نمره‌دهی در آزمون آیلتس

نمره‌دهی در این آزمون، بر اساس اصطلاحی تحت عنوان Band Score صورت می‌گیرد. بند IELTS عددی مابین صفر تا نه است که بر اساس تعداد جوابهای درست داوطلب به پرسش ها (نمره خام) محاسبه می‌گردد.

نحوه محاسبه بند کلی هم به این صورت است که نخست برای هر بخش از آزمون، بند جداگانه ای محاسبه می‌شود و سپس میانگین آنها به عنوان نمره اصلی آزمون اعلام شده و در کارنامه داوطلب درج می‌شود. عدد اعشار محاسبه شده در نمره اصلی نیز اگر خرد باشد،معمولا به سمت عدد بزرگتر گرد می‌شود.

به طور مثال اگر معدل چهار بند شما عدد 6٫75 محاسبه شود، نمره شما در کارنامه آزمون، 7 درج خواهد شد.

بررسی آزمون تافل

در این قسمت هم می خواهیم به بررسی جامع تمام ابعاد آزمون تافل بپردازیم.

آیلتس یا تافل

بررسی آزمون تافل

ساختار آزمون همچون آیلتس از چهار بخش اصلی تشکیل شده است. با این‌ تفاوت که آزمون تافل با تایم پاسخ دهی ۴ ساعته، از آزمون آیلتس طولانی‌تر می باشد.

چهار بخش اصلی آزمون تافل به این شرح است:

Reading تافل ، ۶۰ تا ۸۰ دقیقه:

بخش Reading این آزمون شامل ۳ تا ۵ متن است که داوطلب پس از خواندن آن‌ها بایستی به مجموعه‌ای از پرسش های چند گزینه‌ای پاسخ دهد.

Listening تافل ، ۶۰ تا ۹۰ دقیقه

در بخش شنیداری این آزمون ، بایستی به ۴ تا ۶ صدای ضبط شده، که هم به شکل گپ و گفت و هم به صورت لکچر تولید شده، گوش کنید.

پس از اتمام گوش دادن به این ویس ها، به مجموعه‌ای از سوالات پاسخ خواهید داد که میزان درک مطلب شما از صحبت‌های گوینده و درک احساسات و اهداف بیان شده در این صحبت ها را می‌سنجد.

Speaking تافل، ۲۰ دقیقه:

برخلاف آیلتس، بخش مکالمه در تافل به شش بخش تقسیم می‌شود که در همه این بخش‌ها از داوطلب خواسته می‌شود که صدای خود را با استفاده از میکروفون ضبط کند.

در دو قسمت اول بایستی نظر خود را راجع به مسائل ساده و روزمره بیان کنید. در چهار قسمت بعدی هم به شما چند تاپیک داده می‌شود که پس از خواندن یا شنیدن آنها، چند دقیقه زمان خواهید داشت که ذهنتان را منظم و آماده کنید و سپس در مورد موضوع ارائه شده سخن بگویید.

رایتینگ تافل – ۵۰ دقیقه

بخش رایتینگ آزمون Toefl هم همچون آزمون آیلتس شامل دو بخش است.

در قسمت اول یک متن کوتاه و یک صدای ضبط شده با عنوان یکسان ارائه می‌گردد که پس از خواندن و گوش دادن به آنها، داوطلب بایستی سوالات مربوطه را خوانده و بر اساس آنها یک متن ۳۰۰ الی ۳۵۰ کلمه‌ای بنویسد.

در بخش دوم نیز بر اساس عنوانی که داده می‌شود، بایستی یک مقاله کوتاه دیگر نگارش شود.

نمره دهی در آزمون تافل

نمره دهی در این آزمون بر اساس یک سیستم مقیاس ساده صورت می گیرد. امتیازی که برای هر بخش در نظر گرفته شده عددی مابین ۰ تا ۳۰ است که با هم جمع می‌شوند و امتیاز کل را تشکیل می دهند. لذا مقیاس امتیازدهی کل بین ۰ تا ۱۲۰ می باشد.